Akutt vondt i ryggen, også kalt akutt lumbago, er en smertefull men som regel ufarlig tilstand. Dette er den vanligste plagen i muskelskjelett-apparatet og samfunnets dyreste enkeltlidelse. Mange blir raskt bedre men tilbakefall er dessverre vanlig.
 Enkelte ganger forverres tilstanden til isjias eller utvikler seg til en kronisk tilstand med gjentatte tilbakefall eller vedvarende smerter (kronisk lumbago).

Årsakene til akutte ryggsmerter er mange og sammensatte. Derfor må forebygging og behandling tilpasses individuelt og sees i et helhetsperspektiv.

Søk derfor kyndig hjelp hos din kiropraktor for dette.
Vanlige symptomer

·         Kan oppstå akutt eller gradvis

·         Smertefull og stiv korsrygg, verst om morgenen og ved sitting

·         ”Kom-i-gang” smerter etter langvarig ro

·         Best å gå og ligge

·         Ryggskjevhet for å unngå smerte

·         Ryggen ”svikter”

·         Smerter ned i hofte og ben

Vanligste årsaker:

·         Arvelighet

·         Lite fysisk aktivitet

·         Overvekt

·         Plutselige overbelastninger

·         Aktivitet med gjentatt feilbelastning

·         Psykiske belastninger og mistrivsel

Utbredelse og varighet:
·         4 av 5 vil få vondt i ryggen i løpet av livet

·         Halvparten av oss har hatt plager siste året

·         1 av 10 har ryggsmerter nå

Kiropraktisk behandling:
Hovedmålsettingen ved kiropraktorbehandling er å redusere smerte, fremme generell helse og øke livskvalitet ved å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem. I behandlingen av den enkelte pasient legges det vekt på å se pasienten i et helhetsperspektiv etter en totalvurdering. Kiropraktoren anvender hovedsakelig hendene i selve behandlingen og bruker en rekke metoder og – teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem:

·         Spesifikk leddbehandling

·         Tøyninger

·         Muskulære teknikker

·         Nevrologiske teknikker

·         Stabiliserende trening

·         Øvelser, råd og veiledning

Dette kan du selv gjøre:
Ved akutt vondt i ryggen: Finn en så smertefri stilling som mulig slik at klarer å slappe av. Start med forsiktige bevegelser med denne stillingen som utgangspunkt. Begynne å gå så snart du klarer det.

Konsentrer deg om å slappe av slik at du beveger deg så uanstrengt og naturlig som mulig selv om det gjør vondt. Si til deg selv at det går over.

Veksle mellom bevegelse og avlastning i smertefrie stillinger. Slik klarer du totalt å bevege deg mer uten å overdrive. Gå heller mange korte turer enn en lang.

Undersøkelser viser at jo raskere du kommer tilbake i bevegelse og opptar normal aktivitet, desto raskere blir du smertefri. Du kan ha nytte av smertestillende og betennelsesdempende medikamenter for å lindre smerter i akuttfasen