Tørrnålteknikk ( DRY NEEDLING )
Dry needling (tørrnålteknikk) er en meget effektiv og rimelig teknikk for behandling av triggerpunkter som gir smerter i bløtvev (myofasciell smerte) og nedsatt muskelfunksjon. Teknikken er basert på vestlige anatomiske og nevrofysiologiske prinsipp. Tørrnålteknikk må ikke forvirres med akupunktur som er basert på tradisjonell kinesisk medisin. (Travell og Simons 1999)
Triggerpunkter er hypersensitive punkt i skjelettmuskulatur. Punktet (ene) er smertefulle ved trykk og kan gi karakteristisk utstrålende smerter og ømhet, nedsatt funksjon i form av
muskelsvakhet, redusert bevegelse, og forstyrrelse i det autonome nervesystemet. Triggerpunktene beveger seg ofte i form av en sammentrekning ved berøring, men kan også gi en spontan sammentrekning og gi konstante smerter.I mange år ble det brukt injeksjoner med legemidler (anestesi, kortison, saltvann m.m.) og det viste seg å være effektivt mot triggerpunkter. Men, etter hvert kunne man konkludere med at effekten ikke var avhengig av hvilket type legemiddel, men den faktiske stimuleringen av muskelfibrene med selve nålen. Og derfor blir en tynn, fleksibel, vanlig akupunkturnål brukt i behandlingen.

De som driver med slik behandling må være dyktige til å finne, og være godt kjent med triggerpunkt og symptommønstre. De må kunne kjenne små variasjoner, og kjenne de vanligvis tynne, stramme muskelfibrene og kjernepunkter som gir en sammentrekningsrespons ved berøring. Selve sammentrekningen er viktig å kunne provosere fram for en vellykket behandling.

En kiropraktors hverdag består av å berøre sine pasienter, de er utdannet i triggerpunkter. En kiropraktor opparbeider en unik følsomhet og kjennskap til å kunne kjenne små vevsvariasjoner, og er dermed svært godt egnet til å utføre behandling med tørrnål.

Det har blitt gjort mange gode studier på effekten av tørrnålbehandling. Man har funnet ut at behandlingen påvirker fibrene kjemisk og mekanisk, og framkaller kroppens naturlige smertelindrende stoff. Behandlingen normaliserer kommunikasjonen mellom nerven og muskelfibrene.

Behandlingen er ofte litt vond, og de fleste er ømme etter behandlingen (fra et par timer til et par dager). Noen føler seg umiddelbart bra. Det er viktig å kommunisere dette til pasienten. Is, varme, lett massasje og uttøyning hjelper mot ubehaget etter behandling og pasientene er rådet til å bruke kroppen og kroppsdelen som normalt etter behandlingen. Resultatene viser seg etter noen få behandlinger og effekten er langvarig.